Egy pályázat margójára
Beszámoló a TÁMOP 3.1.4 C pályázathoz
Intézményünk több, mint 60 éves életében alapvető változást hozott sikeres pályázatunk.
A hagyományokat megőrizve, mégis folyamatosan megújulva, kerestük a lehetőséget a további fejlődésre, oktatásunk jobbá tételére. A pályázat új utakat mutatott, új tanulási formákat, képzéseket biztosított a diákok és pedagógusok számára.
A projekt megvalósítása során nyelvi táborokat szerveztünk, az egészséges életmódra nevelés keretén belül egészségnapot, a pályaválasztást támogatva pályaorientációs napot, a digitális kompetenciák fejlesztésére informatika szakkört, a minél jobb színvonalú oktatás érdekében pedig pedagógus képzéseket valósítottunk meg.
Nyelvi táborok:
A pályázat keretén belül 3 nyelvi tábort valósítottunk meg. Az előkészítő szakaszban kijelöltük az oktató és kísérő tanárokat, meghatároztuk a táborok tematikáját, kijelöltük a növendékeket. Célunk az volt, hogy mindhárom táborban különböző hangszeren tanuló növendékek vegyenek részt, ezzel is színesítve a tábor programját. Mindhárom tábor a pályázatban meghatározott tanulói és oktató létszámmal teljesült, három, különböző helyszínen. A nyelvi tábornak célja az volt, hogy a tanulók idegen nyelv tudását fejlesszük, társalgásukat, kommunikációjukat elősegítsük olasz és angol nyelven. A hétköznapi kifejezések mellett a zenei kifejezések jelentését is megtanulták. A résztvevők diákok különböző szintű tudását felmértük, tudásszintjüknek megfelelően különböző csoportokba osztva fejlesztettük őket mindkét nyelven. A beszédkészség fejlesztésére szituációs gyakorlatokat sajátítottak el, idegen nyelven verseket és dalokat adtak elő egyénileg és csoportosan. A zenei szemelvényeket ritmushangszerekkel és gitárral színesítették. A tábori szabadprogramokat is moderáltuk. Volt filmvetítés idegen nyelven, volt activity és ki mit tud, volt tábortűz mellett éneklés, de még a számháborút is idegen nyelven játszották. Miután a tanulók a város különböző iskoláiból jöttek, közös volt bennük, hogy zenét tanulnak iskolánkban, így a zene nyelve is közös volt. A résztvevőket buszok szállították a tábor helyszínéra, mely a teljes időszak alatt biztosította a programban megjelölt helyszínekre való eljutást. A szállást és étkezést a nyertes szolgáltató maradéktalanul teljesítette.
Egészségnap
A pályázatban vállalt egészségnapot sikeresen teljesítettük. Az előkészítő szakaszban meghatároztuk a programokat, kijelöltük a program felelősöket, beszereztük a szükséges eszközöket, hozzávalókat. A programok elsősorban az egészséges táplálkozásra, az egészséges mozgásra, a stressz kezelésre és a zene, mint lélekgyógyító energia témák köré csoportosult. A résztvevők megismerkedhettek a Kovács-módszerrel, mely elsősorban testet lazító gyakorlatsorok, melyek segítenek a feszültséget levezetni, az egész napos iskolapadban való ülésből eredő rossz testtartást javítani, a görcsös izomzatot lazítani. A kovács-módszer mellett Samurai Shiatsu foglakozást is tartottunk, mely hasonlóan a Kovács-módszerhez, segíti a gyermekek feszültségét oldani, az agresszió hatékony kezelésére mutat irányt különböző gyakorlatsorokon keresztül. Az egészségnapon a gyerekek megismerkedhettek különböző egészséges „édességekkel”, maguk is elkészíthették tanári irányítás mellett, amit később örömmel el is fogyasztottak. A programok között a zene lélekgyógyító erejéről is szó volt, mind ezek mellett a gyerekek maguk is bemutatták egy-egy kedvenc zeneművüket tanult hangszerükön és elmagyarázták a hallgatóknak, számukra mit jelent a zene.
Pályaorientációs nap
Intézményünkben járó gyerekek életkora 6-18 év közé esik. Néhányuk a zenét hivatásnak választja, ezért fontos számunkra, hogy segítsük pályaorientációjukat. A nap folyamán különböző programokkal tettük érdekessé és izgalmassá a zenei pályát. Volt karmesterképző, ahol a gyerekek vezényelni tanultak, volt zenei találd ki, hogy ki vagyok, ahol egy-egy pedagógus egy-egy ismert zeneszerző bőrébe bújt és barchoba jellegű kérdezz-felelek módszerrel, csapatokban összeállva találták ki a zeneszerzőket. Ehhez, különböző segítséget kaptak, de önállóan kellett eljutni a megfejtéshez. Használhattak lexikonokat, internetet, korábbi ismereteikre támaszkodhattak, jelrendszereket kellett megfejteniük, hogy lépésről-lépésre közelebb jussanak a megoldáshoz. Ezzel párhuzamosan, másik helyszínen hangszerbemutatót tartottunk, ahol saját maguk is készíthettek ritmushangszereket, melyeket emlékül haza is vihettek, vagy látod-e a zenét programot szerveztünk, ahol zenehallgatás útján, a bennük kirajzolódó képet kellett lerajzolniuk. A pályaorientációs nap fénypontja az a talk show volt, melyen egy zeneszerző, egy karmester és egy tuba művésszel találkozhattak a tanulók. Az előadók meséltek életükről, pályaválasztásukról, majd a gyerekek kérdésekkel halmozták el őket. Záró rendezvényként pedig olyan hangversenyt láthattak a tanulók, ahol már iskolánk volt növendékei mutatkoztak be, akik a zenét már hivatásuknak választották.
Informatika szakkör
A mai rohanó világban az informatika fontos szerepet játszik. A szaporodó digitális tananyag elengedhetetlenné teszi, hogy az informatikát összekapcsoljuk zeneoktatásunkkal. A pályázat által beszerezhető informatikai eszközök lehetővé tették számunkra, hogy a szolfézst, zeneelméletet, zenetörténetet IKT eszközök segítségével sajátítsák el növendékeink. A szolfézs – informatika szakkörökön megismerkedhettek különböző ingyenes szoftverekkel, tanári irányítással különböző feladatokat tudtak elvégezni, melyben az önellenőrzés lehetősége is benne rejlik. Ilyen feladatok a hallás – és ritmusérzék fejlesztő gyakorlatok, a zenei írás fejlesztése, a szolfézs elméleti részének gyakorlati alkalmazása, zeneszerzés, improvizáció, műfajismeret, zenetörténeti ismeretek bővítése. Míg a hagyományos szolfézs oktatás „unalmas” a tanulóknak, addig az informatika segítségével ugyanolyan érdekessé és játékossá tud válni, mint bármelyik számítógépes játék.
Mindezeket a módszereket külső szakértő segítségével tártuk fel és ismerkedtünk meg vele, azzal a céllal, hogy a jövőben beépítsük oktatásunkba és ezzel biztosítva a program fenntarthatóságát.